Jeg husker såmænd at have besøgt Yara, da jeg selv gik på Asmildkloster som elev. Ekskursioner er et dejligt afbræk i hverdagen for eleverne, og et besøg på Yaras terminal i Randers er fast bestanddel af grundforløbet. Eleverne får et helt andet forhold til gødning og gødningsproduktion, når først de har set og oplevet terminalen,” fortæller Claus M. Bengtsen, Asmildkloster Landbrugsskole, der har været underviser i teknik, bæredygtighed og arbejdsmiljø på Asmildkloster Landbrugsskole i 10 år. Før den tid var han selvstændig landmand og forvalter, primært med svin og planteavl.
Ud over ekskursioner har Asmildkloster inddraget forskellige virksomheder i undervisningen på skolen i flere sammenhænge. En af de faste traditioner er ”gødningsdagene”, som Claus præsenterer her: ”Vi fik for 6 - 7 år siden den ide at samle en række producenter af gødningsspredere og fokusere intenst på gødskning i praksis i to dage af undervisningen på første hovedforløb. I den forbindelse var det naturligt at indbyde Yara til at fortælle om gødningens tekniske kvalitet og om gødskning generelt. Disse dage er nu blevet en fast tradition og en begivenhed, som eleverne ser frem til. Eleverne får åbnet øjnene for, hvad gødningskvalitet betyder, og de lærer i praksis at vurdere en gødning.”
”Vi fik for 6 - 7 år siden den ide at samle en række
producenter af gødningsspredere og fokusere intenst på
gødskning i praksis i to dage af undervisningen.
Eleverne får åbnet øjnene for, hvad gødningskvalitet betyder,
og de lærer i praksis at vurdere en gødning”.
”For en del af eleverne er det første gang, de beskæftiger sig med gødskning i praksis, og de får et kolossalt udbytte af den meget jordnære tilgang til emnet. Der bliver lavet spredetest, trykprøver og rysteprøver, og eleverne lærer at justere sprederen ind efter spredetesten.
Når de to dage er ovre, har eleverne en langt bedre forståelse for betydningen af en god spredning og en god gødningskvalitet,” siger Claus M. Bengtsen.
Variation i undervisningen er godt til at fastholde elevernes motivation og brugen af ekskursioner og eksterne undervisere, samt små selvstændige forløb som ”gødningsdagene” giver derfor mere end bare det rent faglige udbytte, hvilket Claus uddyber her:
”De to dage med praksisnær undervisning giver eleverne et godt afbræk i det meget teoritunge første hovedforløb. Det er noget, vi også kan se i elevernes evaluering af de to dage. Den kommer altid pænt ud, hvilket både skyldes emnet og brugen af eksterne undervisere, men i lige så høj grad selve det at få undervisningen brudt op, så der sker noget nyt. ”Gødningsdage” og ekskursioner mm. er derfor helt sikkert noget vi vil fastholde og bruge til de kommende elevhold, og vi ser frem til både at besøge og indbyde Yara i fremtiden.”, siger Claus M. Bengtsen.
Asien og Oceanien